info@iuline.it / 055 0380900

Accreditata MUR con D.M. 02/12/2005
  • it

FACULTY DEVELOPMENT

Con il termine Faculty Development si indica tutte quelle attività che i docenti universitari perseguono per migliorare le loro conoscenze, abilità e comportamenti come insegnanti, educatori, ricercatori e studiosi, sia in contesti individuali che di gruppo, con i colleghi e soprattutto nel rapporto con gli studenti. Il Faculty Development comprende molte attività proposte dall’università e dalle istituzioni, finalizzate a sostenere i docenti nei loro molteplici ruoli e a dare gli strumenti di sviluppo della loro professione.

Il Faculty Development – come descritto in un recente rapporto dell’American Council on Education – è al centro di un forte dibattito internazionale, volto a indagare lo stretto legame esistente tra il miglioramento dei processi di insegnamento e le ricadute dirette sui processi di apprendimento degli studenti.

Eventi

Firenze, 15-17 marzo 2023

Nell’ambito delle azioni di Faculty Development, il Prof. Alejandro Armellini e il Prof. Andy Clegg, docenti della Digital and Distributed Learning, dell’University of Portsmouth (UK), saranno ospiti dell’Università IUL, presso le sale di via Buonarroti, 10, nelle giornate del 15, 16 e 17 marzo 2023. Durante i tre giorni di evento, i docenti condurranno il corso di formazione che prevede un percorso di progettazione didattica in ambienti di apprendimento online.

 

Nell’ambito del corso proposto e intitolato ENABLE, i due docenti specializzati  del settore, lavoreranno con il gruppo di docenti-ricercatori-dottorandi della IUL sui seguenti temi: Course design;  Curriculum design; Implementation of effective learning activities and assignments; Assessment of student learning, temi riconosciuti come determinanti nelle azioni di FD dall’Association of College and University Educators (ACUE).

Durante i tre giorni, i docenti dell’Università di Portsmouth saranno accostati dalla Prof.ssa Antonella LottiOrdinaria di Didattica al Dipartimento di Studi Umanistici. Lettere, Beni Culturali, Scienze della Formazione dell’Università degli Studi di Foggia. Coadiuverà le attività il dottor Andrea Tinterri, assegnista di ricerca presso lo stesso dipartimento foggiano. 

Tutte le attività e gli orari delle 3 giornate sono indicate nel flye

 

Sfoglia la Gallery

Relatori

Alejandro (Ale) Armellini is Professor and Dean of Digital and Distributed Learning at the University of Portsmouth. His role is to provide leadership in digital learning and learning innovation, including on-campus and distance provision, across all Faculties. Before joining Portsmouth, Ale was Dean of Learning and Teaching at the University of Northampton, where he was the strategic lead for the redesign of all programmes for active blended learning.

Profile page

Andy utilises over 30 years of Higher Education (HE) and industry experience to bring currency, legitimacy, and credibility to the student experience. As a Senior Fellow and National Teaching Fellow, Andy has a demonstrable track record of leading strategic change and delivering real enhancement to learning and teaching through innovative approaches to curriculum design and crafting creative solutions to contemporary agendas and ‘wicked’ problems across the HE sector.

Profile page

Antonella Lotti, PhD in Medical Education, is Full Professor in Didactics at the Department of Educational Sciences, University of Foggia, Italy. She worked as assistant professor at the University of  Foggia and Genoa, and as Associate Professor  at University of Modena and Reggio Emilia. She works with many Italian and international universities conducting faculty development workshops on team based learning and problem based learning. Her research interests are: Innovative Teaching Methods and Faculty Development. She is the author of one hundred papers published in journals and books.

Andrea Tinterri is research fellow in experimental pedagogy (M-PED/04) at the Department of Humanities, Letters, Cultural Heritage and Educational Studies of the University of Foggia. He is also contract professor at the University of Modena and Reggio Emilia, where he teaches docimology, and at the Catholic University in Milan, where he teaches psychology of games and game design. He holds a PhD in developmental neurobiology and a masters’ degree in cognitive neuroscience. His research interests include educational neurosciences, evidence-based education and game-based learning.